„Ордер на арешт . Психологічна драма. Скорше, драматичний епізод, бо дія всіх 7 частин розгор
тається протягом кількох днів, з дуже нескладною інтригою та з обмеженим колом дієвих осіб.
Місце дії - повітове місто. Час - 1920 рік. Бідно, дуже скромно й без яскрявих можливостів щодо постановки.
Що-ж захопило мене в цьому скромному сценарії? Передусім, - що автор одійшов від шаблона й штампів. С. Лазурін у своїм сценарії накреслив живих людей, без утрирування й умовностей, що звичайно буває за властивість сценарних героїв. Білі офіцері, яких у сценарії змальовано (контр
розвідка) - не піячать, не ґвалтують дівчат та не розстрілюють робітників. Вони, можливо, та й напевне, роблять це, але цього не змальовано.
Змальовані, навпаки, дуже ґречні, дуже ласкаві мерзотники, що вправно грають добрячих людей, з посмішкою, з постійною посмішкою, що призводить жертви до нападів істерії, до бреду. Комуністи з одного розмаху по сім чоловіка не вбивають. І це добре. Люди як люди. Справжні, жит
тьові. Вони такі, що в них можна повірити. І в наслідок: жертов - шкода, слідчий викликає ненависть. Загальний тон - хвилює й зачіпає.
Ще мене зацікавила в цім сценарії можливість висунути на перший план працю з актором. Усе
побудовано на тонких, психологічних переходах, на внутрішнім зростанні, що заміняє зовнішню динаміку.
2... до трохи анекдотичних фактів
Є міста, що їх іще не зіпсували кіно-експедиції. Там іще юрбами ходять за кіно-апаратами, і режисерський рупор викликає захоплення й здивовання. По таких містах у нас, звичайно, дуже ба
гато даремних помічників. Вони тисячною, лип
кою юрбою оточують підвищення з апаратом і вперто стоять. Відходять разом із сонцем. Можна гадати, що вони тільки й справи мають - стояти нам наперешкоді. За допомогою таких-о „поміч
ників нам довелося евакуїрувати фінвідділ, зі всією його меблею, паперами, справами та машинками. Нічого не зробиш: тільки-но одно примі
щення було з потрібним ґанком. Але виявилося, що це фінвідділ. Виявилося, що час для фінвід
ділу саме гарячий - вносили податки. І ось ми вирішили робити знимання для загальної користи й для нас, і... для фінвідділу. Увесь квартал зранку
„Ордер на арешт“ - Сергій, чоловік Надії Каргальської (арт. Хайрі) та Надія Каргальська
(арт. Варецька).

ШМАТКИ РОБОТИ

1. Коротенький серйозний вступ