ЛЮДИ ЕКРАНУ

С. Ейзенштейн
Ім я Ейзенштейна не вимагає пояснень майже для- кожного громадянина Радян
ського Союзу. І це не дивно. Не дивно навіть те, то й по країнах Заходу численні шари не тільки спеціалістів - кінематографістів, але й робітників та буржуазної інтелігенції знають це ім’я.
Творець .Страйку і „Панцирника Потьомкіна зажив собі цілком заслуженої слави. Адже всі ще пам’ятають ті скажені вибрики буржуазної цензури, що були за супровід до переможнього рейду „Потьомкіна за-кордон. І лютування їхні були за як найкращі компліменти фільму.
С. Ейзенштейн
„Панцирник Потьомкін поклав на обидві лопатки і західніх знавців кінематографії. Цей фільм був у Америці зарахо
ваний до дев’яти найкращих фільмів, що демонструвалися того року в Америці.
Слідом за „Панцирником рушив на Захід і ранішій Ейзенштейнів фільм „Страйк . Знову звична вже злива по
хвальних відзивів i оскаженілих утисків стрінула його.
Тепер С. Ейзенштейн закінчує знимати фільм „Генеральна лінія і одночасно з цим почав знимати фільм „Жовтень , що буде пристосований до десятої річниці Жовтня.
Ті особи, які бачили вже ще не змонтовані шматки „Генеральної лінії , пере
казують, що Ейзенштейн зумів цей фільм про пшеницю і породистих свиней наситити таким патосом величнього й могут
нього будівництва, що силою впливу свого „Генеральна лінія стоятиме далеко вище за „Потьомкіна .
Французький авангард
Кінематографія на терені своєї батьківщини у Франції, де відбувся перший
кіно-сеанс, улаштований братами Люм’є- рами, - ніколи не досягали такого розвитку,
як от, сперше, в Італії, а потім в Америці та Німеччині.
Французькі „патріоти довгий час галасували про це, лементуючи про „ображене
Марсель Л Ербьє
національне чуття і про дивну неуважність з боку французького громадянства до „німого мистецтва . Проте на безра
дісних обріях французького кіно-мистецтва з’явилося нарешті кілька молодих, але вже досить блискучих зірок: це імена
молодих кіно-режисерів Абеля Ганса, Рене Клера, Марселя Л Ербьє, Кавальканті і ще кілька инших. Цей кіно-авангард, згур
тувавшись, почав спільні акції, заснувавши в Парижі спеціяльний кінематографічний клуб, де всі передові кінематографісти виступають із доповідями та лекціями. Окрім того в помешканні кіно „Стара голубятня ці митці влаштовують регулярні перегляди всього того, що є найвизначнішого в кіно - продукції різних країн.
Режисер Марсель Л’Ербьє є також одним із передових кінематографістів Фран
ції. Він поставив фільми „Ельдорадо ,
„Вогонь Матіса Паскаля , картину з ро
сійського життя 1817 - 18 р.р. „Помилка . Останній час працював над фільмами
А. Кавальканті
„Намул та „Нелюдяна , що їх поставив у блискучих декораціях найвизначнішого кіно-маляра сучасної Франції Альберта Кавальканті.
А. Кавальканті довгий час працював у кінематографії виключно як маляр, лише нещодавно узявшись до режисерської ро
боти. Він поставив уже фільм „Тільки година .
В наступному числі журналу „Кіно буде вміщено статтю Марселя Л’Ербьє „Кіно перед обличчям мистецтва .
Рене Клер
До того самого авангарду кінематографістів Франції, що до нього належить Марсель Л Ербьє і Кавальканті, приєднується і ім я Рене Клера.
Рене Клер. Два роки тому це ім’я не говорило нічого не тільки широкому загалу, але й тісному колу професійних журналістів. Зараз-же Клер знайомий не тільки кінематографічній публіці Франції, але й иншим країнам, в тому числі й Америці. В професійному-ж колі ім’я Клера вже зв язується з іменем режисера, що посуває вперед кінематографічне ми
стецтво, що говорить в цій галузі своє нове слово, що поширює обрії екрана.
Беручи на увагу картини, що їх до останнього часу утворив Р. Клер: „Париж
що заснув „Paris qui dort 1), „Привид Мулен Ружа , „Сон літнього дня , „Фан
тастична подоріж та „Антракт - ми маемо цілковите право рахуватись з Клером, як з цілком визначною величиною, що вже утворив свій осібний, несхожий з иншими, жанр кінематографічних творів.
З нього справжній художник, з великою оригінальною фантазією, художник, що сміливо повстає на боротьбу з ста
ризною, назадництвом, які не дивлючись на молодість кіно, вже просочуються в плоть і кров екранного мистецтва.
Р. Клер не тільки режисер. Що-йно він виступив як письменник, дебютуючи ро
маном „Адам“, що його присвятив Ч. Чапліну. Роман розгортається перед читачем, як кіно-фільм. Оригінально збудований, він виходить далеко за межі шаблонового французького роману.
1) Картина незабаром демонструватиметься на Україні.
Рене Клер