КІНЕМАТОГРАФІЯ й КРАЄЗНАВСТВО

Поміж тих виучувань, що в наші часи набули широкого значіння й захопили як найширші кола громадянства, треба поставити виучування краєзнавчі. Одержуючи раз-у-раз підтримку з боку Радянської влади, яка справедливо вважає ці ви
учування за могутній чинник великого та й разом державного значіння, краєзнавство, правду кажучи, стало останніми ча
сами твердо на ноги. Наслідки краєзнавчої праці ми маємо в численних гуртках, що у відповідних місцях СРСР працюють у цій галузі, свою працю що-раз поширюючи й поглиблюючи, а також в тих чи
сленних виданнях, які на локальний грунт ставши, сумлінно та старанно переводять як збирання матеріалу, так і найдокладніше вивчення побуту та його рис, і опрацьовують питання, що до відповідної країни торкаються.
І в нас на Україні краєзнавча праця розгорнулась досить у широкому маштабі тих можливостей, що їх використовуючи, відповідні установи, які керують цією працею, прямують до здій
снення наукових та громадсько-державних завдань, в умовах радянського будівництва. Не тільки киянам, але всій Укра
їні й поза межами її відомі етнографічна комісія й комісія для вивчення звичаєвого права, і комісія історичної пісенности при УАН; відоме - етнографічне товариство в Київі, яке стоїть окремо від УАН, гуртуючи громадських діячів різної квалі
фікації, що беруть участь в краєзнавчій праці. Я не згадую краєзнавчих гуртків при ВУЗ’ах. Географічне товариство в Ленінграді вже визначило доцільність і широку плідність праці етнографічної ко
місії, винагородивши Голову комісії акад. А. М. Лободу великою золотою медалею, а його найближчого помічника - В. П. Петрова - срібною.
Як видання комісії етнографічної, так і инших: звичаєвого права, історичної пісменности, яскраво промовляють, що справа краєзнавча провадиться потужно, настирливо й широко: працюють як центр, так і периферія. Стаціонарні досліди з певною методичністю переводить етногра
фічне товариство, втягуючи до праці вчительство і популяризуючи краєзнавство в школі. Музична етнографія, як окрема галузь краєзнавства, виконує свої певні завдання, вживаючи фонографа й допровадивши свою працю до того удосконалення, якого не помічається в инших частинах нашого Союзу. Вивчення звичаєвого права, на певно виробленому плані грунту
ючись, провадить монографічні досліди на місцях, опрацьовуючи історично й догматично відповідні питання, і широко використовує архівні матеріяли.
Взагалі кажучи, краєзнавча праця на Україні набула широкого державного й громадського інтересу, і це являють визначні наслідки роботи, являє й самий про
цес її, що висвітлює старину життя нашого в одній з найцікавіших його галузів. І коли один з видат
ніших діячів проголосив: „щоб змінити побут, треба його знати, треба вивчити”, то ми можемо сказати, що грунт для знання побуту, для його вивчення маємо певний, глибокий та широкий.
Тим часом, маючи переко
нання про те, що виучування краєзнавчі пере
водяться у нас як слід, думка висовує мимо
хіть запитання: а чи вжито всіх заходів до найкращого виучу
Заслужений артист Республіки І. Є. Замичковський в ролі ученого хемика Ван-Гога в новому фільмі В УФКУ „Борислав сміється .
Ставить цей фільм режисер Рона за сценарієм П. Нечеса, написаним за повістю українського письменника Івана Франка.
Бориславський робітник (кадр з фільму
„Борислав сміється“)