СВІТЛО В КІНО

Це байдуже - ніч, чи день. Це байдуже - чи місяць на небі, чи сонце, чи хмари. В шкляних стінах павільйону кипить нев
гамовна й напруджена робота. Зливи світла з гадючим свистом і шипінням л’ються на просторі площі ательє, сліплячи очі своїми їдкими й немилосердними промінями
Знимають фільм. На чутливих зернах срібла хруптливого целулойду проміні світла пишуть ще одну історію ще одного люд
ського життя. Відбувається непомітний і „таємничний“ процес фотографування.
Без світла не може бути фільму. Без доброго світла не може бути доброго фільму. Як часто й непоганий змістом своїм фільм або просто жодного вражіння, або вражіння відворотне справляє
на глядача саме тому,
що немає певної чіт
косте та ясносте фо
тографованих образів А то й инше буває: фільм шага вар
тий змістом своїм і акторами своїми, про
те він подобається глядачам, справляє певний ефект, викликає певні емоції.
,Ах! - кажуть глядачі, - яка мальовни
чість кадрів, яка Рембрандівська гра світла й тіні, яка опу
клість і пластичність образів! До-о-брий фільм! ...
А в фільмі такому, буває, тільки того і гарного, що гарне освітлення. Тоб - то: освітлення рятує фільм.
Не диво тому, що справам освітлення по кіно - фабриках Союзу надають ве
ликої ваги й великої уваги. Треба визнати, що освітлювальна
апаратура найбільшої радянської кіно-фабрики - Одеської фабрики ВУФКУ - тепер ані трохи не гірша за освітлювальні парки пересічних німецьких ательє.
Досягти постійного правильного освітлення наших фільмів, це значить зробити ще один і досить значний крок на шляху до досконалого радянського фільму.
За яких-же умов цього можна досягти?
По-перше. Хіба це не парадокс, що кінематографія мусить одмовитися від такого джерела безплатного світла, як сонце? Проте, ц так. Не говоримо про знимання на натурі, коли ще користуюе ься з сонячного світла, та й то за допомогою цілої низки технтічних приладь регулюючи й керуючи ним, а про знимання в павільйоні’
Сонце - мало дисціплінований робіт
ник. Це тільки в біблейських казках міг знайтися такий спе
ціаліст, як Ісус Навин, що крутив сон
цем, як хотів. Нажаль, в реєстраційних картках Посередбюро Робмису такої спеці
альносте вже більш не значиться, а тому в штатах кіно-фабрик Ісусів Навинів немає.
1 сонце крутиться так, як то йому самому до вподоби.
Це-ж заважає нормальній роботі. Най
менша хмарка, дощ, вітер - і знимання припиняється.
Навіть по таких місцях, як от сонячна Каліфорнія, де скуп
чено амерсканське кіно, навіть там бу
дують тепер цілком темні, з а к р и ті від сонячного світла ательє.
Вгорі: дві стоячі
освітлювальні лампи.
Внизу: освітлю
вальна
апаратура Одеської
кіно
фабрики.