Наші кіно-фабрики, що головні павільйони їхні збудовано вже досить давно, не мають ще великих темних ательє Нові-ж радянські кіно-фабрики, як от Київська, що тепер будується, та майбутня Московська, що її гадають почати будувати, матимуть головні павільйони цілком застраховані від витребеньок сонця.
Штучне світло святкує свою остаточну й рішучу поремогу. Воно є першою умовою для знимання фільму.
Отже світло в павільйоні треба утворити. Загальновизнаним і єдиним джерелом штучного світла треба визнати електричну енергію, що її легко регулювати, що добре впливає на фото-платівку, що дає змогу комбінувати з освітлювальним парком так, щоб утворити ту або иншу певну й потрібну систему.
Сила світла в сучасних ательє становить колосальні цифри свічок, часом кілька десятків мільйонів. Щоб уявити собі це море світла, досить згадати, що за нормальних умов кожен кв. метр наших приміщень освітлюєтьса з силою від однієї до п’ятнадцяти свічок.
Безумовно, щоб утворити, освітлюючи декорації в павільйоні, потрібну кількість світла, треба мати як найрізнобарвніший, так і числен
ний освітлювальний парк. Сучасна кіно-техніка виробила килька типів освітлювальних апаратів, що їх можна поділити на два типи: лампи ду
гові та ртутні. Найбільше вживається у нас лампи дугові, щодають досить актиничне світло,
уможливлюють добре викоростовування світла і дуже економні. Правда, останніми часами, особливо в Америці, ртутні лампи справляють перемогу, бо вони актиничніші за дугові і тому дають чіткіше та опукліше зображення.
В залежності від їхнього призначення дугові лампи? є кількох типів.
Стоячі лампи освітлюють сцену з боків та -спереду і завдяки
їм уникають тих тіней, що можуть бути через неравномірність освітлення горішніми лампами.
Вживаються ще в кіно-практиці й спеціяльні дугові лампи, що є міцними джерелами скупченого світла. Це прожектори та ауфгелери.
Всі світляні ефекти на сцені, починаючи від звичайної гасової лампи й кінчаючи ручним лихтарем, також вимагають спеціяльних пристосувань.
Сучасні кіно-фабрики, намагаючись утворити добрий художній фільм, мусять бути озброєні за останнім словом техніки.Технічна база - передумова, щоб кінематографія даної країни розвивалася. Д. Гордій
Вгорі: лампи горішнього світла; внизу - прожектори.