ВАЖЛИВИЙ ВИНАХІД

Мільйони доларів, марок, сотні тисяч наших радянських карбованців ідуть на те, щоб до поточної продукції кіно-фабрик усього світу будувати лаштування. Для кількох хвилин зйомки, для кількох метрів кіно-фільму сотні робочих рук будують єгипетські піраміди, індійські палаци, хмарочоси американського міста й куріні запорізької січп.
Людський розум вже багато ро
ків б’ється над тим, щоб якось спростити цей на
дзвичайно склад
ний процес зйомки
Відомий в усьому кінематогра
фічному світі п а- тент Шюфтана, макети, декорації мальовані на шклі - ось що вже досягнуто на цьому шляху.
Проте, всі винаходи такі мають чимало хиб. А про цілковиту вдоско
наленість їхню годі й говорити.
Радянські, зокрема українські кінематографісти також приклали чималих зусиль, щоб спростити й здешевити виробництво наших фільмів.
Молодий оператор Одеської кіно-фабрики О. Калюжний сконструював знімального апарата, що дає змогу одночасово на один кадр знімати й зменшену декорацію (з діапозитива то що) й гру акторів.
На апарат цей винахідник узяв уже патенте на СРСР. Тепер справа йде про патенти закордонні.
Як видно з малюнка 1 цей знімальний апарат становить собою звичайну кіно-знімальну камеру, що до неї приладнано ще додатковий об’єктив (2), який стоїть під про
стим кутом до головного об’єктиву (1). На шляху зображень, що ідуть від обох об’єктивів, стоїть посріблене дзеркало (4), що відкидає зображення, яке йде від додаткового об’єктиву (2), на кадр (3). Зображення-ж від головного об єктиву частково переходить крізь платівку (4), змішуючись на кадрі з додатко
вим зображенням. Таким чином додаткові зображення можна одержувати з будь яко
го дія позитива, хоча-б і найменшого.
Схему знімання таким апаратом змальо
вано на малюнкові 2, де додатковим зобра
женням є невеликий фото-дія позитив (5), що відкидає на кадр заднє декоративне тло.
На малюнкові позначено: 1 - знімальний
апарат, 2 - головний його об єктив, 3 - до
датковий об’єктив, 4 - зображення, що його дає головний об єктив (павільйонне знімання),
5 - діапозитив додатко
вого зображення, 6-7 - різні допоміжні приладдя, 8 - вигляд кадру, що його одержуємо, додавши до головного зображення (4) декоративне зображення (5).
Ця кіно-знімальна камера мусить дати змогу робити всі заміни, що мож
ливі через всілякі технічні пристосованця, як от дзеркальний метод Шюфтана, знімання крізь шкло, крізь макет, под
війне комбіноване знімання з макетом. Окрім того апарат уможливлює знімати в кадрі додаткове зображення, не лише нерухоме, постійне (макет і діапозитив), але й рухоме?, змінне, себ-то проектувати в кадр кадри иншого фільму. Для цього додатковий об єктив проектує на плівку послідовно один по одному кадри з иншого, вже готового кіно-позитиву.
Малюнок 3 є схемою такого знімання: А - знімальна камера, В - додаткова
кіно-установка дає змогу проектувати в кадр знімального апарату (8) один по одному кадри додаткового зображення, що його дає кіно-позитив, який пересу
вається перед додатковим об єктивом (2) в віконці (3) грайфелем (4), що працює разом з грайфелем кіно-знімального апа
рату, 5 - лампа, яка освітлює додатковий кіно-позитив (проектований додатковим об єктивом кадр), 6-7 - рулони кіно-позитиву.
Таким чином з явилася змога вдруковувати в завчасу зняту живу натуру гру дієвих осіб в ательє.
Апарат О. Калюжного може дуже й дуже допомогти нам в справі здешевлення виробництва. На нього радянським кіно-установам треба звернути пильну й серйозну увагу.
По всіх галузях виробництва радянському винахідникові - шана й честь. Треба второвувати шлях і радянським кіно-винахідникам.
М. Буш
Малюнок 1.
Малюнок 2.
Малюнок 3.
Апарат Шюфтана в роботі