РЕЖИСЕРИ ПРО СВОЮ РОБОТУ

Режисер В. Вільнер про ставлення фільму „Цемент“:
... Роман Федора Гладкова „Цемент , що зацікавив широкі кола Радсоюзу, не міг не за
цікавити кіно-виробництво. Фільм про „Цемент
зараз закінчено на Одеській кіно-фабрииі ВУФКУ. Режисер В. Б. Вільнер, оператор М. Гольдт, ху
дожник Борис Ердман, пом. реж. Л. Бодік. В головних ролях: народній артист Криму Хайрі, Богданова, Долінін, Брайнін, Астафьєв, Надемський, Гаут-Корсо, Лісовський, Загорський та
инші. Розвиток дії йде по двох лініях: перша й головна—відновлення виробництва, рівнобіжна— особисіа драма героїв.
Відновлення виробництва стрічає на своїм шляху могутні перешкоди з боку банд біло-зелених та з боку бюрократів, кар’єристів і шахраїв, що прилипли до радустанов. Показати героїчне відбудовання заводу силами самих ро
бітників—це головне завдання фільму. Друге завдання є: показати людей, що переживають велику особисту драму „в собі , з своїх настроїв добуваючи стимул для героїчних вчинків.
За дієве тло, шо на ньому розгортається основна тема фільму, обрано, звичайно, цементні заводи в Новоросійському, куди було відправлено експедицію першої Держкіно-фабрики.
Завдання було надто складне, головні заводи тепер цілком відбудовано. Постановщикові тре
ба було показати завод у зруйнованому вигляді, всі процеси відновлення й пуску цієї велетен
ської машини. Робітничі маси заводські (кілька тисяч людей) офірували своїм вільним часом, щоб допомогти нам показати процес виробниц
тва. Важко було експедиції під час знімання в
гірських козачих станицях. Більшість мешканців ніколи не бачили кіно. Старі козаки бачили в нас комісію, що стягає податки, але скоро, за допомогою станичної ради й комсомолу, ми знайшли серед станичників гарних натурщиків.
Особливо далося це в знаки акторові, що грав начміліціГ Салтанова, що, за сценарієм, не по закону стягає податки з бід
них селян. Козачки, що грали хазяйок, так були захопилися, щовже не жартома били актора.
Актори всі хутко потоваришували з заводськими мешканцями. Хайрі та инші стали ніби самі робітниками заводу: їх
кликали на ймення їх ролів, та размовляли з ними, як з втіленими образами робітничих героїв, близькими й рідними усім робітникам.
Останнім знімали бідування відбудівників заводу, їх поневіряння й боротьбу з папіровою тяганиною й бюрократизмом. Фільм вже скінчено.
Режисер М. Охлопков про свій фільм „Проданий апетит :
Ставлю фільм „Проданий апетит за сценарієм А. Марієнгофа й Миколи Ердмана. Я запропонував був дирекції Одесь
кої кіно-фабрики план ставлення, що полягає в запереченні натуралістичних прийомів, у що-найбільш опуклім, яскравім, при тому умовнім виявленні дієвих осіб та річей, що грають. Тут можна вжити елементів річевого оформлення, що лише на
тякають на обстановку дії, не даючи повної „ілюзії дійсности . Вважаю, що використування оксамиту, як головного фону, до
поможе безпосередньо взятись до вивчення гри світла й лінії, відійшовши від звичайних запере
чень, наслідковувань театрові (хоч і найлівішому) та від „стилізації .Ми
з художником Ердманом взяли на увагу як найдоцільніше подавання потрібних деталів на темному оксамиті. Борис Ердман, що є художником у цьому плані ставлення, є май
стер з наставленням конструктивістичним.
Нам дали змогу здійснити свій план, як експеримент, лише рівнобіжно з головною роботою, викори
стовуючи окремий малометражний сценарій.
„Проданий апетит ставиться в реалістичному плані, при умові ок
ремих моментів експериментування, щоне втручаються в головну роботу:
Оператор Рона. Художник Байзенгерц. В головних ролях: Бучма, Цибульський, Дюсімітьєр, Лісовсь кий, Ельворті, Суслов, Гвоздова.
Рівнобіжною й дальшою працею будуть кілька експериментів. Повне відмовлення від інтриги. Пода
вання особливим кінематографічним шрифтом окремих положень з яскравим соціальним визначенням кожного такого завдання.
Теми завдання: 1. Матрос, 2. Повія, 3. Людина без велосипеда, 4. Сміх, 5 Рух і б. Спокій.
Режисер Рона про ставлення „Королі воску :
Скінчено зараз ставлення й монтаж фільму: „Королі воску за повістю 1. Франка „Борислав сміється . Сценарій П. Ф. Нечеса, режисер і оператор Й. Рона. Вчений консультант - художник проф. В. Г. Кричевський. В го
ловних ролях: заслуж. артист республіки І. Е. Замичковський, М. Ляров, М. Кучинський, Б. Загорський, Р. Ромі-Шор, Л. Барбе, П. Матвієнко, Мацієвська, Шумський, Лісовський та инші. Повість має чимало дії й дієвих осіб.
Сюжет її надто складний. Лінії дієві переплітаються та заплутують одна другу. Сюжет треба було спростити. Картина дов
жиною в 1800—1900 метрів не може всього охопити. Треба було винайти, вибрати з повісті головне й значне,щоб його зафіксувати.
Фільм відбиває добу зародження в Галичині пролетаріяту, як окремого класу. Виходці з селянства, пішовши до важких і загрибущих рук капіталістів, пе
реймаються тими думками й на
строями, що формують їх, вже як осібний клас, осібну соціальну верству.
Отже фільм „Королі воску —це фільм про зародження на Україні пролетаріяту. Важке, нелюдсько жорстоке було це зародження... А. Шмулевич
Вгорі: аут. Дюсімітьер в філь
мі „Проданий
апетит“.
Внизу: робочий момент під час знімання „Проданого апети
ту11 .Хрестиком позначено ре
жисера М. Ох
лопкова, біля знімального апа
рат у стоїть оператор Рона.
Вгорі: два типи бориславських робітників з фільму „Королі воску . Внизу: робочий момент під час знімання „Цементу“ в Новоросійському. Хрестиком
позначено режисера Вільнера, біля знімальною апарату — опе
ратор Гольдт.