ШЛЯХИ ТРАВНЕВІ

За умов царської Росії святкування 1-го травня переслідувано, як злочин проти державної влади. Царат - цей між
народній жандар, - вбачав у святкуванні 1 травня не тільки революціонізування трудящих мас, але й зародок та зміцнення дійсної єдности робітників усесвіту. Отже за умов царського запілля тільки-но окремі представники - кращі люди робочої класи, святкували 1 травня - свято солідарности робітників усього світу, свято майбутніх перемог - десь у лісі, невеличкими гуртками, потайки.
Тільки-но лютий р. 1917 до пня змінив обставини. Вільному вислову, виявленню
волі, стремлінь та надій трудящих ніхто не смів стати на перешкоді. Це був перший травень, що зібрав під свої стяги мілійони люду - вчорашніх рабів царської Росії. Ще ентузіазм лютого живе в сер
цях бойців, ще свіжа радість перемоги, але цьогорічне святкування вже виявило нявність жорстокої класової боротьби, що тяглася надалі. Зробили революцію рогітничо-селянські маси за активної під
тримки салдат (тих-же селян), буржуазія намагалася її зліквідувати, а коли це не вийшло, вживала заходів до обмежень її розмаху. Звідси активне готування до боротьби з буржуазією за закінчення буржуазно-демократичної революції й пе
рехід до соціалістичної. На цей час уже були квітневі тези Леніна - чіткий, кон
кретний програм дій на ближчий період; починається шикування більшовицької партії на шереги бойових колон. У перших числах травня конференція фабрично-за
водських комітетів Петрограду, як вістун боротьби, що почалася, ухвалює першу
більшовицьку резолюцію про завдання фабзавкомів.
День 1-го травня наступних років до 1920 р. включно, відбувався під стягом не
щадної класової боротьби. Треба було відбити Краснова, Каледина, Колчака, Дутова, Денікіна, Юденіча, Врангеля, щоб забезпечити собі можливість будувати нове суспільство. Трудящі Радянського Союзу ніколи не забудуть загроз
ливих обрисів велетнів кораблів фран
цузьких інтервентів на Чорнім морі. Не забудуть того Травня, коли дула ворожих гармат було наставлено на груди в бо
ротьбі виснажених Рад. Не одне серце ще раба-трудящого француза вдягненого на матроса, здригнулося перед видо
виськом вільних стягів на кораблях єдиної в світі країни, що вільно й гідно святкує свято всесвітньої єдности пролетарів.
Ці роки 1 травня відбувається як день, що стимулює й кличе до перемоги над старим світом, який не хоче здаватися. Ці роки були за добу, коли нещадна бо
ротьба вирішала долю відродженої класи, коли свято праці відзначало розгром іще однієї білої дивізії, або постачання ще одного червоного полку чобітьми чи рушницями. Ці роки свято 1 травня -
було свято перемоги праці, що чим раз поступала наперед.
З 1921 до 1925 р. перше травня - це святотрудящих усього Радянського Союзу, що відновляють своє господарство, зруйноване роками імперіялістичної та грома
дянської війни. Поруч із цим не можна було забувати, що ми є передовий загін міжнародньої революції - й трудящі з упертістю та ентузіязмом, що на них здібна тільки-но визволена праця, чинили своє діло підтримки європейського, американського пролетаріату та пригнічених
націй Сходу в їхній боротьбі проти експлоататорів.
Підняття та розгортання промисловости утворили умови, за яких заробітню плату робітникові збільшено. Промисловість по
чинає чим раз дужче впливати на сільське
господарство-машинізуючи його. За цих років збільшуються числом та зростають якістю колективні господарства та комуни; питання культури широких мас, пере
будови побуту, - кристалізація елементів нового, - перетворюються на питання акту
альніші. Перше травня за цих років це вже не день, коли робоча класа „зміцнює надію на соціяльний переворот , а день,
коли вона робить підсумки практичної роботи перебудови суспільства й накреслює нові дороговкази свойого дальшого розвитку.
На святкування Першого травня р. 1926 по всій країні було висунуто як грунтовне завдання найближчого часу - рішення 14 з’їзду ВКП(б) - індустріялізації країни.
Промисловість та сільське господарство на той час майже досягли довійськового рівня. Було використано й навантажено всі фабрики й заводи, що доти було кон
сервовано. Усі машини й варстати вико
ристано цілком. Далі можна йти тільки-но за умов будови нових фабрик та заводів та перевстаткування старих. Доба відновлення скінчилася, її заміняє доба реконструкції. І треба до справи індустріялі
зації взятися так, щоб як найскорше та найкраще її розвязати, бо „. .дійсна та єдина база для зміцнення ресурсів, для створення соціалістичного суспільства є тільки одна - це велика промисловість . (Ленін, том XVIII, стор. 260).
Минулий рік дав нові успіхи не тільки в галузі розгортання та розвитку нашої промисловості!, а й у галузі торгівлі на цій важливішій дільниці нашої праці. Саме цього року значно витіснено приватний капітал з роздрібної торгівлі. Успіхи ко
операції останнього року ясно вказують, що вона має змогу- виконувати ролю товаропровідної мережі.
Тракторизація села та його кооперування - з одного боку, та розвиток великої промисловосте, величезні успіхи електрофікації - з другого, утворюють чіткі пер
спективи для дальшого будівництва в нашій країні.
На культурнім фронті бачимо не тільки зміцнення й розвиток культури окремих національних республік, що входять до Союзу РСР, але й значні досягнення та її зростання. Що до цього характерне не
тільки зростання кількосте письменного населення, але й зростання звязків та
організація наукових, дослідних й инших академічних організацій, - що спостеріга
ємо останнього часу. Наше господарче та культурне зростання зміцнило наше становище серед капіталістичних країн, а робоча класа всесвіту дивиться на нас як на міцного та випробованого друга.
Цього року Перше травня захопило китайську робочу класу в нещадній боротьбі з імперіалізмом. Імперіялізм губить найбагатішу колонію з 440 міл. населення. Цього тцавня з пролетаріятом нашої країни, все
світу, буде й пролетаріят Ханькоу, Шанхая, Кантона; 9 за ним на майбутні свята - підуть трудящі й пригнічені Індії, Афганістану, всього Сходу Европи. І свято 1 трав
ня стане за день, що зміцнює соціяльний переворот, за день, коли після знищення класи капіталістів та експлоататорів дійсно буде запроваджено міжнародне братерство народів. Е. Ге
Кадри з кіно-хроніки 1919 - 20 років. Тих років, коли на Одеському рейді (див. фото вгорі) маяли прапори ворожих кораблів, країна-ж Рад панцирними грудьми своїх бронетягів захищала кордони (фото посередині). Відбиті в бі
логвардійців англійські танки теж служили цій справі (фото внизу).
І тоді-ж. 1919 року, пролетаріят вільного Київу, вперше під бойовими прапорами Червоної Армії, святкував Перше Травня (фото вгорі). Па грандіоз
ному воскреснику, в праці й захваті стрічав він це свято Труда (фото внизу). І діти, ці квіти класу, не були забуті під час свята (фото посередині).

З