Найкращі фахівці німецької кінематографії вже остаточно висловили свою думку, що май
бутнє в кіно-техніці належить лампі нагрівання (нітро-лампі) і панхроматичній плівці. Таку дум
ку висловили велетні німецької кіно-техніки, як от д-р Рееб,
д-р Шілінг і оператор Вірох. І це не тільки думка цих фахівців, а вже ціла низка дтельє (наприклад, «Тера») перейшла на освіт
лення кіно-з’йомок лампами .нагрівання, поєднавши їх з панхроматичною плівкою. У Німецькій та американській кінематографії ні в одної людини вже не викликає сумніву вживання ламп нагрівання та панхроматичної плівки.
Що-ж до радянської кінематографії, що не безпідставно, а, за своєю при
родою й суло, цілком вірно претендує на перше місце в світовій кінематогра
фії й що їй першій повинні належати всі новини в справі не тільки худож
нього, але й технічного оформлення, то вона надзвичайно кволо сприймає
останні досягнення закордонної кінотехініки, особливо що-до використання ламп нагрівання і панхроматичної плівки.
Наші молоді техніки кіно не досить знайомі з закордонною літературою, а тому в нас поширюється багацько не
правдивих информаций про вживання ламп нагрівання.
Останні давні закордонної кінематографії говорять про те, що є вже ціла низка фільмів, цілком знятих лампами нагрівання на панхроматичній плівці в опеціядьно пристосованих павільйо
нах, при чому ці фільми мають величезні декорації, що їх цілком освітлено цими лампами. Крім того відомості кажуть про те, що лампи нагрівання різних розмірів та конструкцій цілком вже пристосовано до всіляких декорацій: так, «шир., малюнок № 1 показує, як ш звичайному стативі з емалірованого ре
флектора білого кольору розташовано низку ламп від 100 до 500 ват - бокове освітлення; малюнок № 2 показує бо
кове освітлення з трьох ламп від 1000 до 1500 ват; малюнок № 3 показує горішнє світло лампами від 1000 до
3000 ват,; малюнок № 4 - це прожектори, міццю під 2000 до 10000 ват, що через
свою силу та якість світла, через свої параболічні дзеркала, дають на панхроматичній плівці сильніший і ліпший ефект, ніж дугові прожектори.
Даємо довідку з доповіли д-ра Отто Рееб: «побоювання, що прожекторами з нітра-ламп, на великих віддаленнях від декорацій, не будуть достатньо освітлені декорації, цілком не виправда
лись, навпаки - прожектори з нітраламлами довели свою цілковиту при
датність для світлових ефектів і контр-ажурного освітлення на різних віддаленнях».
З цього видно, що треба відкинути всякі зайві балачки, і негайно треба почати вживати в наших павільйонах нітра-лампи та панхроматичну плівку, бо це, за відомостями, перевіреними дослідчими закладами, дає такі переваги проти освітлення дуговими лампами: 1) витрати
світла на з’йомку зменшується проти дугових ламп на 50%, і для української
кінематографії це на протязі року дасть, заощадження біля 50,000 карб; 2)
підчас з’йомок не буде перерв на за
міну вуглів, що забирає тепер у нас
майже 25% робочого часу, крім тога набагато зменшується небезпека пожежи; 3) відвічі менше потребується обслуговувального персоналу; 4) усувається шум від горіння, а також пекельна спека від нагрівання реостатів в павіль
йоні. Крім того, з художнього боку, лампи нагрівання дають м’ягке.
рівне світло, а тому фотографія далеко краща, особливо як-що вживати пере
мінного току. Головне, на що треба
зважати, - це те, що лампи нагрівання, коли їх поєднано з пан хроматичною плівкою, передають на фільмах пра
вильні тони та реальні фарб». Тому це поєднання дає акторові змогу майже
без гриму надавати потрібний вираобличчу.
Всі технічні вдосконалення, винайдені чи то в самій радянській кінематографії, чи то в кінематографії закордонній, мусять як найокоірше дохо
дити до нас і в нас вживатися.. Аджевисока технічна якість наших фільмів - одна з важливих запорук просування ЇХ і за-кордон, і по СРСР. Радянське кіно ні в якому разі не по
винно пасти задніх. Це торкається і справи техніки, кіно.
А тому треба допоминатися як найскорішого застосування в українській кінематографії цього, випробуваного вже винаходу, цього нового досягнен
ня закордонної кінематографії. В кіїнооргаїнізацшях на склепах є, як лампи нагрівання, так і панхроматична плів
ка - треба лише прикласти енергії, щоб зрушити справу.
П. Нечес.
Малюнок 1. Малюнок 2.
Малюнок 3.
Малюнок 4.