Греблю прорвано
Декілька раз на сторінках цього журналу, а також і в іншій пресі скаржилися, що ВУФКУ свої фільми, особливо культурні, етнографічні та побутові, знимає виключно в межах України.
І от цього року ВУФКУ вперше робить спробу надіслати експедицію за межі України; провадяться вже переговори з Академіями Всесоюзною, та Всеукраїнською, щоб разом з акаде
мічними експедиціями надіслати й кіноекспедицію. Важко почати, а потім вже справа налагодиться. От таку спробу ВУФКУ зробило. 21 квітня о 4 год. зі Севастопольського порту вирушив криголам «Літке» на острів Врангеля, і він пройде від Севастополя до Влади
востоку. Криголам «Літке» заїде по дорозі майже в усі великі порти. На цьому криголамі ВУФКУ відрядило свою експедицію в особі двох операторів. Цю експедицію обряжала Оде
ська кіно-фабрика. Експедиція має всі технічні засоби, як от два апарати знимальні «Дебрі» й один «Кінамо», 2 фото-апарати, досить плівки та платівок. Є також невеличка походна лабораторія.
Операторами поїхали: т. Радзиховськиїй - старий партієць, робітник Січ
невих майстерень, що минулого року закінчив кінотехнікум, та тов. Дробін. Ці два оператори зуміють виконати покладені на них завдання. А завдання ці полягають ось у чому. Вони повинні під час подорожи від Севастополя до
Владивостоку зазняти цілий хронікальний фільм, крім то
го ще вони повинні знимати окремі моменти для хроніки
Цю роботу їм важко буде виконати лише тому, що не в кожному порту, де спинятиметься криголам, можна буде фільмувати. Адже відомо, що, особли
во по англійських портах, радянську людину зустрічають дуже кепсько. В порту Кобі (Японія), де криголам зупиниться на ремонт, оператори по
винні зазняти невеличкий етнографічно-побутовий фільм на японській природі. Можна сподіватись, що для фільму, як-що пощастить його зазняти, бу
дуть надзвичайно цікаві моменти, бо досі фільмів на японському матеріялі наш глядач майже не бачив.
Криголам «Літке» стоятиме у Владивостоці близько 1 1/2 - 2 Місяці. За цей час експедиція має зняти спеціяльний фільм з життя рибалок у Владивостоці та його околицях. Не обмине експедиція й українських колоній на Амурі.
А найголовніше завдання експедиції - це зняти подорож по північних морях та боротьбу криголама з кри
гою. Крім того буде зафільмовано всі моменти життя й природи острова Врангеля, побут отих нечисленних мешканців його то-що.
Взагалі ця експедиція буде, певне, цікава, а найголовніше це те, що ВУФКУ, маючи вже перший досвід, впорядить, сподіваємося, ще кілька таких експедицій.
П. Миргородський Наш звуковий фільм
У Ленінграді, в центральній лабораторії тресту слабих токів, розпочато пробні знимання нашого першого зву
кового фільму за системою радянського винахідника Шорина.
Цей фільм є зазйомка дивертисментурев’ю, - звуковий кіно-показ музикан
тів, танцюристів, співаків, імітаторів. Фільм цей буде незабаром закінчено. Його покажуть на початку осени. Після закінчення цього пробного фільму, візьмуться до постави повноме
тражної звукової кіно-картини, що> ставить перед собою завдання реалізувати можливости звукового кіна у художньому плані.
Поки що роблять перші спроби, що незабаром мають перейти в систему.
Зйомки звукового фільму за способом інженера Шорина провадиться в окремій кімнаті, що устаткована різним приладдям.
Ця кімната, що межує з павільйоном є «звуко-стійка» камера - головний нерв всієї зйомки звукового фільму. Її спо
лучує з павільйоном міцна проводка,, лише маленька відтулина відкривається з неї на павільйон. І в це віконце пильно дивиться блискуче око кіноапарату - для сприймання та фіксування звуків, що через мікрофон і підси
лювач ідуть до особливого приладу,, який перетворює звук у світляний за
пис. Коли починається зйомка, то обидва апарати одночасно з абсолют
ною точністю фіксують на окремих стрічках і образи, і звуки. Потім обидві стрічки передруковують на один позитив: таким чином, одержують при про
ектуванні одночасний показ образа й відтворення звуку.
Образ з’являється, як звичайно, на екрані, а звуки передають гучномовці,, що їх розташовано за екраном.
Ми дійшли до цього винаходу виключно силами своїх радянських технічних інституцій без закордонної допомоги. Фахівці твердять, що радянська система звукового кіна дала прекрасні наслідки. Наші винахідники заслуговують на нашу увагу й підтримку.
О. Фомічева

ЛИСТ З „БІЛЬШОВИКА

28 квітня цього року, за ініціативою ОРПС, представники робітників від найбільших фабрик та заводів зробили на
скок на ікіно-фабрику, щоб проконтролювати ідеологічний та художній бік праці ВУФКУ.
Після докладної інформації заступника голови правління ВУФКУ - тов. Косячного, можна було уявити до деякої міри ту складну, ту відповідальну працю та енергійну боротьбу, що її провадить ВУФКУ на ідеологічному і загально-культурному фронті в звязку з культурною революцією та буйним розквітом нашої промисловости.
Треба од пер то сказати, що добір сценаріїв зокрема і тематичний план в цілому, на нашу думку, надзвичайно вдалий, бо він одночасно висвітлює й питання про нашу соціалі
стичну промисловість, наш новий побут та національну політику. Це все призведе до того, що наш робітничий гля
дач матиме змогу бачити на екрані всі наші досягнення з галузи нового промислового будівництва і цим самим кіно значно допоможе мобілізувати громадську думку навколо виконання пятирічного плану.
ВУФКУ, на нашу думку, також повинно загострити увагу на досягненнях з галузи раціоналізації нашого господар
ства і в терміновому порядкові почати подавати в своєму щотижневому кіно-журналі на екранах всіх тих злісних про
гульників, що гальмують та зривають розвиток нашої промисловости.
Не дивлячись на те, що ВУФКУ перебуває в надзвичайно натрудженому стані, треба констатувати, що воно все-ж зуміло вийти з нього й дало робітничому глядачеві низку
художніх і ідеологічно добре оформлених картин і цим самим міцно себе звяз-алю з робітничим глядачем.
Переглядаючи фільм виробу ВУФКУ «Бенефіс кловна Жоржа», що його ставив режисер-партієць т. Соловйов, ми всі були в захопленні від цієї високо художньої й ідеологічно витриманої картини.
На думку робітничого активу, ця картина є нова велика перемога на ідеологічно-культурному фронті.
Оглянувши кіно-фабрику, ми ще більше переконалися, в можливості виконання виробничого плану, що його на
креслило ВУФКУ, бо одна тільки Київська кіно-фабрика своїми можливостями та технічним устаткуванням, що не поступається перед закордонними кіно-фабриками, дає право нам вимагати не тільки виконання цього плану, а й ви
кидати на ринок якісно кращу продукцію, ніж це було
досі. Треба, щоб ВУФКУ запам’ятало одну просту істину а саме: - що разом з загальним нашим зростом, зростає
й культурний рівень робітника. Коли-ж взяти на увагу ще й те, що кіно є могутнім знаряддям в руках пролетаріату, що воно є величезним чинникам виховання та мобілізації громадської думки навколо нашого будівництва, у всіх галу
зях, - стане зрозумілим, якою увагою повинна оточити громадськість ВУФКУ.
Треба мобілізувати широку громадськість довкола праці ВУФКУ та допомогти йому в цій відповідальній і важкій праці, що її поклала на нього радянська влада і партія.
Слово за широкою міською кіно-конфєренцією, що має незабаром відбутися в Києві.
Делегат заводу «Більшовик» Позін